Om tickets voor je evenement te verkopen dien je eerst een nieuw tickettype aanmaken. Dit artikel legt je stap-voor-stap uit hoe je dit doet.

Maak een ticket aan

Een ticket maak je heel eenvoudig aan, dit doe je zo:

  1. Ga naar Congressus Manager, klik op 'Evenementen' en ga naar het evenement waarvoor je tickets wilt aanmaken. Heb je nog geen evenement aangemaakt? Maak dan een nieuw evenement aan, hoe je dit doet lees je hier.

  2. Ga naar het tabblad 'Tickettypes' en klik op 'Tickettype toevoegen'

    Als je evenement nog geen tickets heeft, kan je hier tickets toevoegen. Je kan ook bestaande tickets kopiëren, alle informatie van het gekopieerde ticket wordt gedupliceerd voor het nieuwe ticket.

  3. Voeg de gevraagde informatie toe:

    • Naam - geef het ticket een naam (zoals 'Early bird' of 'VIP')

    • Beschrijving - voeg meer informatie toe over het ticket. Gebruik de beschrijving om specifieke informatie over het ticket te delen.

    • Beschikbare datums - de datum en tijd van wanneer je tickets te koop zijn. Voor je 'beschikbaar vanaf' en na je 'beschikbaar tot' is het ticket niet te koop.

    • Beschikbare hoeveelheid - de totale hoeveelheid tickets die je beschikbaar wilt stellen.

    • Wachtlijst - als je type inschrijving onder het tabblad 'Aanmelden' staat op 'Aanmelden' krijg je ook de optie om gebruik te maken van een wachtlijst. Zodra het evenement vol zit, komen extra aanmeldingen te staan op een wachtlijst.

    • Prijs - Geef aan of het ticket een prijs heeft. Is je ticket gratis? Vul dan een 0 in.

    Tickettype toevoegen of bewerken in Congressus

  4. Geavanceerde instellingen

    Bij geavanceerde instellingen kan je je ticket nog verder instellen.

    • Ticket publiek - geef aan voor welk publiek (of doelgroep) deze ticket zichtbaar is. Je kan hier differentiëren in bijvoorbeeld 'leden' en 'niet-leden'

    • Tickets per bestelling - dit is de maximale hoeveelheid tickets die een deelnemer kan kopen per bestelling. Deze optie is alleen beschikbaar als je bij type inschrijving 'Ticketing' hebt gekozen onder het tabblad 'Aanmelden'.

    • Aanvullende informatie - maak je gebruik van Pakket Pro of Enterprise? Dan kun je er hier voor kiezen om een formulier toe te voegen aan het ticket. Handig als je wilt weten of er bijvoorbeeld dieetwensen zijn om rekening mee te houden.

    • Bevestigingsmail - als dit is aangevinkt krijg je een extra tekstvak te zien waarin je extra tekst kan toevoegen aan de bevestigingsmail.

      Geavanceerde instellingen voor tickettypes

  5. Bevestig de verkoop van je tickets

    Vergeet niet je instellingen op te slaan. Daarna kan je het evenement bekijken op je website om te kijken of je ticket instellingen goed staan. Staan je tickets er niet bij? Check dan de volgende instellingen:

    • Dubbelcheck de beschikbare datum dat je ticket te koop is

    • Bevestig dat je tickets zichtbaar zijn, dit doe je onder 'geavanceerde instellingen'

    • Stel het juiste publiek in voor je ticket 'geavanceerde instellingen'

Bewerk je tickets

Wil je je tickets aanpassen? Ga terug naar het tabblad 'Tickets', klik op 'Bewerk" en verander de instellingen van je tickets.

Acties

De volgende acties zijn naast de gebruikelijke instellingen ook beschikbaar als je je tickets bewerkt:

  • Dupliceer ticket - creëer een nieuw ticket met dezelfde instellingen

  • Verwijder ticket - klik op het prullenbak icoontje naast 'dupliceer ticket' om het ticket te verwijderen.

Je kunt tickets niet verwijderen nadat er al tickets verkocht zijn, ook niet als de tickets geannuleerd zijn en het bedrag is teruggestort. Je kan wel het ticket op verborgen zetten, dit kun je doen bij 'Zichtbaarheid ticket'.


Gerelateerde artikelen

Heb je het antwoord gevonden?