Alle collecties
Congressus App
Handleiding - Nieuwe Congressus App maken
Stap 2 - App inrichten en testen in Socie beheer
Stap 2 - App inrichten en testen in Socie beheer

In drie stappen leggen we je uit hoe je de app aanmaakt, hoe je de app inricht naar je eigen wensen en hoe je je leden uitnodigt.

Meer dan een week geleden bijgewerkt

Dit artikel maakt deel uit van het stappenplan om een nieuwe Congressus App aan te maken. Je moet drie stappen doorlopen voordat je gebruik kunt maken van de app:

  1. Congressus App aanmaken in de Congressus Manager

  2. App inrichten en testen in Socie beheer

  3. Leden uitnodigen

Dit artikel gaat over de tweede stap: het inrichten en testen van de Congressus App in Socie beheer. Heb je nog geen Congressus App gemaakt? Ga dan naar: Stap 1 - Congressus App aanmaken.


Tijd om de app top te maken

In deze stap is het je missie om de app en de instellingen in Socie beheer te doorlopen en vervolgens te testen, zodat de app helemaal aansluit aan de wensen van jouw organisatie of vereniging.

Dit artikel beslaat 3 onderwerpen:

  1. Overzicht en uitleg van Socie beheer

  2. Je app-modules inrichten en instellen in Socie beheer

  3. Je app testen

Verder praten we hier ook kort alvast even over groepen, omdat dit een belangrijk onderdeel van je app kan worden.

Socie beheer

Binnen Socie beheer kun je de instellingen van je app(s) beheren. Je kunt:

  • bepalen welke modules je in je app wilt hebben;

  • de volgorde van je modules in het menu van je app bepalen;

  • de instellingen van alle modules beheren;

  • de "look and feel" van je app aanpassen;

  • je app en instellingen testen met een paar leden.

Toegang tot Socie beheer

De App-beheerder heeft per mail een uitnodiging ontvangen waarmee deze toegang krijgt tot het Socie beheer platform. Gebruik deze uitnodiging om in te loggen.

Overzicht Socie beheer

We beginnen bij het overzicht van Socie beheer pagina. Eenmaal ingelogd zie je in het linkermenu twee blokken met allerlei items staan:

In het eerste blok worden alle menu-items (modules genaamd) die je terug ziet in je app:

In het tweede blok vind je o.a. je ledenbestand (en groepen) uit Congressus terug en daarnaast allerlei instellingen voor je app:

App-modules inrichten en instellen

Tip: installeer de app vast

Om makkelijk te kunnen zien wat de verschillende instellingen doen in de app, is het handig om nu alvast de app te installeren en jezelf hierin te registreren. Gebruik hiervoor hetzelfde e-mailadres als waarop je de uitnodiging voor Socie beheer hebt gekregen.

Download de Congressus App uit de App Store(s):

Er zijn een aantal modules voorgeïnstalleerd op basis van het thema wat je hebt gekozen in stap 1. Elke module is volledig aan te passen, te hernoemen of te verwijderen. Je kunt ook nieuwe modules toevoegen en de volgorde van de modules aanpassen.

Ook heeft de app heeft een "startpagina", dat is de bovenste "Overzicht"-module waar je o.a. algemene berichten kan plaatsen die al je leden kunnen zien:

Lees de FAQ over Modules van Socie door voor meer uitleg.

Instellingen per module

Iedere module heeft zijn eigen Instellingen. Per module is het raadzaam de instellingen te controleren en te testen, zoals:

  • Is deze module zichtbaar in de app?

  • Mogen leden reageren op items in deze module?

  • Mogen leden zelf iets plaatsen in deze module?

  • Welke leden mogen deze module zien?

  • Krijgen leden een (push) melding als er iets in deze module "gebeurt"?

Voorbeeld van de instellingen van een Prikbord-module:

Je hebt dus per module zelf in de hand hoe het werkt en wat je leden hiermee kunnen.

Zowel in Socie beheer zelf, als in de Socie FAQ, vind je allerlei uitleg over het beheren en de werking van de app: https://socie.nl/faq-socie-app/.

Modules gekoppeld met Congressus

Sommige modules zijn al automatisch gekoppeld met je Congressus omgeving. Dit is de status van de modules die zijn gekoppeld:

  • Ledenbestand: gesynchroniseerd met Congressus op basis van lidstatus(sen).

  • Groepen: gesynchroniseerd met Congressus op basis van de groepsmappen (hier meer over groepen).

  • Agenda: deels gekoppeld met je Congressus evenementen (1).

  • Nieuws en blog: (vanzelfsprekend) gekoppeld met Nieuws en Blogs.

  • Foto's: we tonen bepaalde fotoalbums uit Congressus (2).

⚠️ (1) Agenda-module

De huidige koppeling tussen de agenda-module en de evenementen uit Congressus, is momenteel "ongefilterd". Dit betekent dat de agenda-module alle oude en nieuwe evenementen toont uit Congressus op de agenda van de app.
We hebben momenteel nog niet de mogelijkheid om hierin te kunnen filteren op basis van het lid dat de agenda-module opent.


Hebben jullie als vereniging evenementen die alleen zichtbaar mogen zijn voor een gedeelte van je leden? Dan is het raadzaam om de koppeling met Congressus uit te zetten en de agenda-module eerst niet te gebruiken.

In de toekomst gaan we hier wel een filtering op toepassen: in de agenda worden dan alleen evenementen getoond die alle leden van de app mogen zien.

⚠️ (2) Fotoalbums module

Niet alle fotoalbums binnen Congressus worden gedeeld met de app. Alleen albums die gepubliceerd zijn voor iedereen worden gedeeld. Dit zorgt ervoor dat fotoalbums met beperkte toegang niet kunnen worden ingezien door leden die dat niet mogen.

Modules ontkoppelen

Het is aan jezelf om te bepalen of je de door ons gemaakte koppelingen wilt behouden, aanpassen of verwijderen :)

Groepen-module

Hieronder toch alvast even wat extra informatie over groepen, voor het geval je al zover bent om daar mee aan de slag te gaan.

Als je in Socie beheer al een beetje door alle modules van de app hebt geklikt is het je misschien opgevallen dat linksboven de Groepen-module aanwezig is maar leeg is (en dit terwijl je misschien al wel een map met groepen had aangevinkt bij Stap 1 - Congressus App aanmaken).

Dit leggen we alvast even verder uit:

De Groepen-module links-bovenin toont alle "Interactieve Groepen". Interactieve groepen zijn groepen waar een zogenoemde "Tijdlijn" aan is toegevoegd.

Groepen die je, ofwel uit Congressus hebt gesynchroniseerd, ofwel hebt aangemaakt in Socie zelf (want dat kan namelijk ook), zijn standaard nooit "Interactief". Dit kun je zelf per groep instellen.

In het linker-menu onderaan vind je ook Groepen terug:

Als je Groepen uit Congressus met de app hebt gesynchroniseerd dan vind je die groepen hier ook terug. Pas wanneer je aan één van deze groepen een zogenoemde "Tijdlijn" toevoegt, dan zal die groep terug te zien zijn in de groepen-module bovenin:

Goed om te weten!

Er is één gegeven die je moet weten voordat je met groepen aan de slag gaat: naast groepen uit Congressus synchroniseren naar Socie, kun je ook zelf groepen aanmaken in Socie en daar leden aan toevoegen. Je kunt zelfs je leden toestaan om hun eigen groepjes laten starten.


Dit kan heel interessant zijn voor je leden en geeft je leden heel veel vrijheid! Stel dat er leden zijn die een eet- of studieclub willen aanmaken, dan kunnen ze dit zelf opzetten.

De regel is echter:

⚠️ Groepen die worden aangemaakt in Socie, door de App-beheerder danwel door leden zelf, kunnen niet terug-gesynchroniseerd worden naar je Congressus groepen in de Congressus Manager.

Het is belangrijk om te weten dat die groepen dus alleen in de app kunnen en blijven bestaan.

Werken beide situaties samen?

Ja, beide soort groepen kunnen prima naast elkaar bestaan in de app. Het is dus geen probleem als er groepen worden aangemaakt in Socie zelf, naast groepen die reeds uit Congressus zijn gesynchroniseerd.


Zolang de App-beheerder maar begrijpt dat de in Socie gemaakte groepen niet in Congressus Manager terug te zien zullen zijn.

⚠️ Een "Interactieve groep" geeft de leden van die groep de mogelijkheid om o.a. onderling te kunnen communiceren en berichten met elkaar te delen (en nog veel meer!).

⚠️ Een groep waar een Tijdlijn aan is toegevoegd wordt een "Interactieve groep" en zal dan terug te zien zijn in de Groepen-module.

De app testen

Als je klaar bent met het inrichten van je app is het tijd om je app te testen. Met testen bedoelen we eigenlijk te zeggen: "Werkt alles in de app zoals ik had verwacht?"

We adviseren om dit met 2 à 3 leden te doen. Zo kun je makkelijk alle ingestelde rechten en de interactie binnen de app testen.

Dingen die je bijvoorbeeld kan testen zijn:

  • Mag een lid iets plaatsen in een module?

  • Mag een ander lid daarop reageren?

  • Werkt de groep (met mijn 2 testleden) zoals verwacht?

  • Kan ik een push-melding (een melding) sturen naar een groep of een lid?

De tweede stap is klaar!

Nu je klaar bent met de app inrichten en je hebt getest dat alles werkt zoals je verwacht is het tijd voor Stap 3- Leden uitnodigen.

Was dit een antwoord op uw vraag?