Naar de hoofdinhoud
Stap 1 - Congressus App aanmaken

In drie stappen leggen we je uit hoe je de app aanmaakt, hoe je de app inricht naar je eigen wensen en hoe je je leden uitnodigt.

Meer dan een jaar geleden bijgewerkt

Dit artikel maakt deel uit van het stappenplan om een nieuwe Congressus App aan te maken. Je moet drie stappen doorlopen voordat je gebruik kunt maken van de app:

  1. Congressus App aanmaken in de Congressus Manager

  2. App inrichten en testen in Socie beheer

  3. Leden uitnodigen

Dit artikel gaat over de eerste stap: het aanmaken van de Congressus App in de Congressus Manager.


Het begint allemaal in de Congressus Manager

Het aanmaken van de Congressus App in de Congressus Manager is de eerste stap die je uit moet voeren voordat je toe bent aan het uitnodigen van je leden.

Om te beginnen ga je in de Congressus Manager naar Instellingen, scroll je omlaag naar Integraties, klik je op Mobiele Apps en kies je Nieuwe app aanmaken:

Op deze pagina zie je een formulier die je in zes stappen helpt om de app aan te maken. Hieronder staat meer uitleg over wat er ingevuld moet worden.

Stap 1: basisgegevens invullen

Naam

Meestal is dit gewoon de naam van je organisatie of vereniging. Als je meerdere apps wilt aanmaken, zoals eentje voor je actieve leden en eentje voor alumni, dan is het slim om dit duidelijk te maken in de naam. Zo kunnen jij en je leden onderscheid maken tussen de verschillende apps.

Thema

Het thema helpt je met de basisinstellingen van de app. Dit heeft voornamelijk betrekking tot de menu-indeling van je app.

Kies je bijvoorbeeld "Studenten app" dan staan er andere modules voorgeïnstalleerd in het hoofdmenu dan bij bijvoorbeeld een "Professionele app". Weest gerust, je kunt achteraf alles aanpassen.

Stap 2: leden selecteren

Hier bepaal je welke lidstatussen toegang krijgen tot de app. Je kunt geen losse leden selecteren, maar je kiest alle leden met een bepaalde lidstatus.

Op deze manier is het dus mogelijk om meerdere apps te maken: een waar alleen leden toegang hebben met een "actieve" lidstatus en een voor de alumni.

⚠️ We versturen geen automatische uitnodigingsmail aan de leden van je app. Dit kun je aan het einde, als je er klaar voor bent, zelf doen.

Je kunt achteraf altijd meer of minder lidstatussen synchroniseren met je app.

Stap 3: groepen selecteren (optioneel)

Wil je als beheerder eerst aan de slag met de app zelf? Sla Groepen gerust even over en ga later met groepen aan de slag.

Groepen binnen je app kunnen helpen met interactie en communicatie. Zo kun je bijvoorbeeld als studentenvereniging alle eerstejaars-leden in een groep zetten en met die groep communiceren.

In deze stap kun je kiezen welke mappen met groepen uit Congressus je wilt synchroniseren met de app. Alle groepen in de gekozen map(pen) worden dan gesynchroniseerd zodat je die terugziet in Socie beheer (je krijgt later toegang tot Socie beheer).

Over groepen en "interactieve groepen" moeten we je heel veel vertellen! Daarom hebben we daar een uitgebreid artikel over geschreven.

Je kunt achteraf altijd meer (of minder) groepen synchroniseren met de app.

Stap 4: beheerder selecteren

Hier selecteer je een App-beheerder. De App-beheerder is de persoon die (initieel) toegang krijgt tot het Socie Beheer platform om straks de app in te richten en te testen.

Belangrijk: de App-beheerder moet een lid zijn met een van de lidstatussen die je in stap 2 hebt geselecteerd!

Veel van onze klanten zijn zelf lid van de vereniging die ze beheren, dus dan zal het selecteren van een App-beheerder geen probleem zijn. Echter, beheer jij als "extern persoon" (dus zonder een persoonlijke login voor de Congressus Manager) een vereniging of organisatie in Congressus en wil jij de App-beheerder worden? Lees dan onderstaand blokje even door:

⚠️ Zelf geen Lid maar wel App beheerder worden?

Dan zul je jezelf als 'Actief Lid' moeten aanmaken in Congressus:

  • Je kunt jezelf inschrijven/toevoegen in een van de lidstatussen die je hebt geselecteerd bij stap 2.

  • Je kunt ook een nieuwe aparte lidstatus* aanmaken voor jezelf, en deze vervolgens ook aanvinken om te synchroniseren bij stap 2.

  • Je kunt later meerdere app beheerders aanmaken in Socie beheer, afhankelijk van je plan.

*) Kies je voor het aanmaken van een aparte nieuwe lidstatus, let er dan op dat je die lidstatus zo instelt dat je geen e-mails, facturen of uitnodigingen krijgt van de vereniging zelf. Wel zo handig :)

Stap 5: opmaak van je app

We hebben de kleuren van je Congressus website overgenomen voor je app. Je bent natuurlijk vrij om dit aan te passen.

Stap 6: controle en bevestiging

Kijk goed of alle gegevens goed zijn ingevuld. Je kunt op voorgaande stappen klikken om daar aanpassingen te maken.

Na de bevestiging en het aanmaken van de app start start de proefperiode van 28 dagen met alle functionaliteit. Daarna zal je app automatisch als naar het Start-pakket worden teruggezet, maar daar berichten we je op tijd over.

Je kunt tijdens de proefperiode alle functies van de app proberen en hoeft niet te upgraden naar het Plus-pakket.

Als je na je proefperiode wordt teruggezet naar het Start-pakket, worden de instellingen en data van alle modules uit het Plus-pakket uitgeschakeld. We gooien geen data of instellingen weg.

De eerste stap is klaar!

Je Congressus App is aangemaakt en de App-beheerder heeft een mailtje ontvangen met de uitnodiging voor het Socie beheer platform.

Was dit een antwoord op uw vraag?