Naar de hoofdinhoud
Facturen maken en versturen

In dit artikel leggen we uit hoe je facturen aanmaakt en verstuurt

Meer dan 3 maanden geleden bijgewerkt

Wat moet er op een factuur staan?

Een factuur bevat vaak behoorlijk wat informatie. Door een goede factuur op te stellen, voorkom je verwarring bij de ontvanger. Daarnaast is bepaalde informatie verplicht vanuit de Belastingdienst.

Op een factuur staat in ieder geval:

  • Naam en adres van de afzender

  • Naam en adres van de ontvanger

  • Factuurnummer - oplopend en uniek

  • Factuurdatum en vervaldatum

  • Factuurregels - aantal en prijs

  • Totaalbedrag

  • KVK-nummer

  • BTW-nummer - alleen indien je vereniging BTW-plichtig is, veel verenigingen zijn dat niet

Factuur maken

Het aanmaken van een factuur is opgedeeld in enkele eenvoudige stappen. Veel informatie staat al voor je klaar op basis van de al in Congressus aanwezige gegevens.

Het toevoegen van een factuur gaat in een paar stappen:

  1. Selecteer contact - Zoek naar een lid, groep of organisatie in je administratie of kies voor een extern contact

  2. Bewerk contact - Controleer de gegevens van de ontvanger

  3. Factuurgegevens - Kies entiteit en workflow, voeg optioneel een referentie en factuurdatum toe en geef aan of de factuur contributie bevat.

  4. Producten toevoegen - Selecteer één of meerdere producten voor op de factuur.

  5. Bevestigen - Klopt alles? Dan kun je de factuur opslaan.

Factuur versturen

Wanneer je een factuur gemaakt hebt, kun je deze op de volgende manieren versturen:

  • Verzenden via e-mail - je kunt het e-mailbericht bewerken. De factuur wordt als PDF-bijlage bijgevoegd. Daarnaast voegen we automatisch een link toe naar de online factuur.

  • Handmatig verzenden - wil je de factuur zelf overhandigen of per post versturen? Dan kies je voor de handmatige verzending

Wil je meer dan één factuur tegelijk versturen, dan lees je daar alles over in dit artikel.


Gerelateerde artikelen

Was dit een antwoord op uw vraag?