Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesInstellingenWebsite instellingen
Domein, Hosting en E-mail (waar begin je)
Domein, Hosting en E-mail (waar begin je)

Hoe koppel je een domein aan je nieuwe Congressus website? We leggen het je stap-voor-stap uit met een handleiding en voorbeelden!

Meer dan 7 maanden geleden bijgewerkt

Weet je wél waar je moet beginnen? En wil je gelijk aan de slag met je domein aan je nieuwe website koppelen? (En heb je toegang tot de dns-instellingen van je domein?)
Lees dan gerust verder bij het kopje: Stap 2 - De "DNS-wijziging" maken.


Inhoud

  • Introductie

  • Stappenplan - je website live zetten

    • Stap 1: een domein 'bezitten'

    • Stap 2: een domein koppelen aan website

  • Problemen / veelgestelde vragen

  • E-mail uitgelegd

Introductie

In dit artikel leggen we je uit:

  • Waarom je een domeinnaam nodig hebt;

  • Hoe je je domeinnaam straks koppelt aan je nieuwe Congressus-website;

  • En daarna hoe je ervoor zorgt dat de e-mails aan je leden niet in de spam belanden.

We beginnen het uitleg over een domeinnaam en het "hoe, wie, wat & wanneer" we de domeinnaam gaan koppelen met je nieuwe Congressus-website.



Stappenplan

In het kort

Samengevat zijn er 2 stappen nodig om straks je nieuwe Congressus-website live te krijgen:

  1. Jullie moeten in het bezit zijn van een domeinnaam.

  2. Jullie maken op een afgesproken dag een kleine wijziging in de zogenoemde 'dns-instellingen' van jullie domeinnaam. Dit leggen we straks helemaal uit!

Wij (Congressus) doen ondertussen de rest!


Volledig

Het volledige stappenplan "Hoe krijg ik mijn nieuwe Congressus-website verbonden aan een domeinnaam?" ziet er zo uit:

Stap 1

Jullie bezitten of kopen een domeinnaam en laten ons weten wat de domeinnaam is.

Stap 2

Op de dag van de livegang:

  • Maken jullie "de DNS-wijziging”, bij je domein-instellingen, lees hier hoe je dat doet.

  • Zetten wij (Congressus) de website live.

  • Ondertussen maken wij (Congressus) een "SSL-certificaat" voor jullie website aan. Zodat de website straks beveiligd is, zoals het hoort 😊.

Klaar

In principe zijn we dan klaar en is je website na een paar uur (meestal 2 à 3 uur) live.

Handleiding (met vragen & antwoorden)


Stap 1 - Een domeinnaam 'bezitten'

Een domeinnaam (bijvoorbeeld: www.congressus-vereniging.nl) zul je zelf moeten ‘kopen’ (en jaarlijks verlengen, hoewel dit meestal automatisch gaat). Dit kan bijvoorbeeld bij een partij als www.transip.nl.

Moet ik ook "(web)hosting" kopen bij mijn (nieuwe) domein?

Nee. Niet voor ons.
Wij (Congressus) 'hosten' de website voor jullie. Jullie hoeven straks alleen maar het domein 'aan onze server te knopen'. Daar is geen hosting voor nodig.

Wat is "hosting" eigenlijk?

Hosting betekent simpel gezegd "een stukje opslagruimte hebben op het internet". Soms kopen mensen een domeinnaam samen met een hosting-pakket, zodat ze hun eigen website daar kunnen uploaden. Voor ons is dit allemaal niet relevant.

En e-mail dan?

Dit is misschien wel handig! Als je ook e-mails aan je leden wilt versturen (bijv namens: bestuur@congressus-vereniging.nl).
Dit is je eigen keuze uiteraard, lees verderop meer over e-mail.

Heb je al een domeinnaam in je bezit?

Vertel ons welke domeinnaam het is geworden. Vertel ons ook wanneer je ongeveer live verwacht gaan, zodat we, tegen die tijd, samen een moment kunnen inplannen om de site live te zetten.

Heb je het domein niet zelf in beheer?

Zorg dan dat je de persoon vindt die dit wel heeft, zodat deze persoon straks stap 2 voor je kan uitvoeren.

​Er zijn meestal 2 scenario’s:

  1. Je hebt een domeinnaam in je bezit en deze wil je straks verbonden hebben aan je nieuwe Congressus-website. Je bestaande website (als je die hebt) wil je vervangen voor de Congressus-website.

  2. Je hebt al een website, die wil je behouden en je wilt de nieuwe Congressus-website gebruiken als ‘ledenportaal’. Dit kan bijvoorbeeld op een zogenoemd "sub-domeinnaam", iets als: ​https://leden.congressus-vereniging.nl. Neem in dit geval even contact op met ons via de chat, dan helpen we je daar verder.

Stap 2 - De domeinnaam koppelen (de "DNS-wijziging" maken)

Op de dag van livegang

Voor deze stap is het belangrijk dat je toegang hebt tot de dns-instellingen van je domein, zodat je daar straks een extra 'regel' kan toevoegen.


​Wij (Congressus) hebben die toegang niet, je vorige website-bouwer (als je die hebt) waarschijnlijk wel 😄.

Even tussendoor: DNS scherm uitgelegd

De "DNS instellingen" van je domein kun je zien als een "lijst of een tabel met allerlei instellingen t.b.v. van je domein".

Voor Congressus moet je in deze lijst of tabel 1 extra "regel" toevoegen.
​Verder adviseren we: niets anders aanpassen, tenzij hier gevraagd 😄


De "DNS-wijziging" maken

Zie onderstaande gif als voorbeeld:

Gif waarin getoond wordt dat een nieuwe DNS-regel wordt toegevoegd met de naam "www" en de waarde "redirect.congressus.nl"

CNAME aanmaken voor www met als waarde redirect.congressus.nl.

Voeg een nieuw DNS-record toe

Voor Congressus moet je in deze tabel een extra rij toevoegen en de volgende gegevens invullen:​

  • gebruik het type: CNAME

  • geef het de naam: www

  • geef het de "waarde/value": redirect.congressus.nl. (inclusief de . aan het einde van .nl.)

  • Als je een "tijd" (TTL - time to live) moet instellen bij jouw DNS-instellingen, kies dan een zo kort mogelijke tijd

Sla nu de wijzigingen op.

Wijziging opgeslagen?

Dan moet het er ongeveer zo uitzien (afhankelijk van jouw eigen domein leverancier):

Uitleg - wat heb je nu gedaan:

Je hebt een regel gemaakt waar ongeveer in staat:
"Iedereen die www.{julliedomeinnaam}.nl bezoekt stuur ik door naar redirect.congressus.nl."

Ben je nu klaar?

Jullie wel, wij bijna!


Wij (Congressus) hebben ondertussen het SSL-certificaat proces gestart, dit kost even wat tijd. Dit certificaat zorgt ervoor dat je website beveiligd is; zoals het hoort. Tot die tijd krijg je waarschijnlijk nog een beveiligingswaarschuwing van je browser, maar dat is niet erg.

✅ ​ Na 2 à 3 uur is de website helemaal goed 'in de lucht'.

Kom je er niet uit? Chat dan met ons en stuur, als het lukt, een screenshot mee van je volledige DNS-instellingen-tabel zodat we makkelijk kunnen meekijken.
(Hoe maak je makkelijk een screenshot op een Windows computer)
(Hoe maak je makkelijk een screenshot op een Mac)


⚠️ ​Veel gestelde vragen / problemen​

Mijn website doet het niet zonder www. ervoor? Hoe kan dit?

Je website werkt met www. maar niet zonder? Dat klopt, dit vergt nog een extra stap.

Er 2 mogelijkheden om dit op te lossen:

  1. De beste optie: gebruik de "doorstuurservice" van je domeinprovider. De meeste domeinproviders bieden dit aan als extra dienst.

    ​OF

  2. Gebruik onze alternatieve oplossing. Hiervoor zul je een extra DNS-wijziging moeten maken bij je domein. Lees in dit artikel verder bij het kopje Alternatieve route voor de uitleg.

Lukt het maken van de DNS-wijziging niet?

Misschien bestaat er al een CNAME voor www in je DNS-instellingen, bijvoorbeeld nog van je oude website?

In dat het geval kun je de bestaande CNAME regel aanpassen of de bestaande CNAME regel verwijderen en een nieuwe regel maken.

Kom je er nog niet uit?
Neem dan contact op het het Support Team van je domein-provider zelf en vraag iets als:​ ​"Ik probeer een CNAME te maken voor: www naar redirect.congressus.nl. maar het lukt niet."​
​​Zij kunnen dit vast zo voor je oplossen :)

Moet ik "hosting" kopen bij mijn nieuwe domein?

Nee, voor ons niet, een domein zonder hosting is voor ons voldoende. Wij (Congressus) hosten jullie website.​ Jullie verbinden je domeinnaam aan onze 'hosting.


E-mail's (kort uitgelegd)

Afzenders in Congressus

Als je met Congressus e-mails aan je leden gaat versturen (zoals een factuur, een nieuwsbrief of een bevestiging van een evenement-inschrijving) dan kun je daarvoor ook Afzenders instellen (zoals: bestuur@congressus-vereniging.nl of penningmeester@congressus-vereniging.nl).


Voorkomen dat je e-mails als spam worden aangemerkt

Om ervoor te zorgen dat e-mails vanuit Congressus succesvol aankomen bij je leden, is het belangrijk om nog een aantal extra regels toe te voegen aan je DNS-instellingen.

Er moeten 2 dingen gedaan worden:

  • een "SPF-record" toevoegen aan je dns-instellingen;

  • "DKIM-records" toevoegen aan je dns-instellingen.

Voor beide hebben we een handleiding geschreven die je stap-voor-stap kunt volgen:

Kom je er niet uit? Chat dan met ons en stuur, als het lukt, een screenshot mee van je volledige DNS-instellingen-tabel zodat we makkelijk kunnen meekijken.
(Hoe maak je makkelijk een screenshot op een Windows computer)
(Hoe maak je makkelijk een screenshot op een Mac)

Was dit een antwoord op uw vraag?