Naar de hoofdinhoud

Betalingen ontvangen en verwerken

Uitleg over betaalmethodes en hoe je betalingen verwerkt voor facturen

Vandaag bijgewerkt

Na het aanmaken en versturen van facturen, is het zaak om de betalingen van deze facturen te verwerken. Hoe je een betaling verwerkt is afhankelijk van de betaalmethode.

Betaalmethodes voor facturen

Betalen via bankoverschrijving en online

De ontvanger van de factuur kan deze betalen door een bankoverschrijving of door de factuur online te betalen (bijv. via iDeal). De verantwoordelijkheid voor de betaling ligt bij de ontvanger van de factuur.

Via 'Instellingen > Administraties' stel je per financiële administratie in of het mogelijk is om openstaande facturen online te betalen. Alleen facturen boven het ingestelde minimumbedrag kunnen online betaald worden. Zo voorkom je dat de kosten voor de betaling hoger zijn dan het bedrag van de factuur.

Incasseren via automatische incasso

Wanneer een factuur is aangemerkt voor betalen via automatische incasso, is het aan jou om deze te incasseren. Het initiatief ligt bij je organisatie; de ontvanger van de factuur hoeft zelf geen actie te ondernemen om te betalen.

Betalingen verwerken

Voor iedere factuur kun je betalingen verwerken. Hoe je de betaling verwerkt is afhankelijk van de betaalmethode. Bij iedere factuur zie je alle betalingen terug in de tijdlijn in de rechterkolom.

Tijdlijn van de factuur, inclusief betalingen

Bankoverschrijving en contante betalingen

Betalingen via de bank of contant dien je zelf te verwerken bij de betreffende factuur. Het verwerken van deze betalingen kan handmatig of door bankmutaties te importeren in Congressus Manager en deze aan de betreffende factuur te koppelen.

Betalingen handmatig verwerken

Je kunt een betaling handmatig verwerken bij een factuur.

  • Zoek de betreffende factuur op in Congressus Manager

  • Klik op 'Verwerk betaling'

  • Controleer de betaalmethode, het bedrag en de betaaldatum

  • Klik op 'Opslaan'

Verwerk betaling via bankoverschrijving of contant

Bankmutaties importeren en koppelen

Gebruikers van pakket Pro en Enterprise kunnen via 'Bank' hun bankmutaties uploaden en matchen met facturen.

Na het uploaden van de bankmutaties zal Congressus Manager zelf suggesties doen voor de bijbehorende factuur. Wanneer er geen suggestie gevonden wordt, kun je zelf de betreffende factuur opzoeken of de mutatie negeren.

Online betalingen / iDeal

Onze partner Mollie biedt een uitgebreide hoeveelheid online betaalmethodes. Alle online betalingen worden automatisch verwerkt bij de juiste factuur in Congressus. Online betalingen hoef je dan ook niet handmatig te verwerken, dat doen wij al voor je.

Betalingen via automatische incasso verwerken

Voor het correct verwerken van betalingen via automatische incasso hebben we een apart artikel in onze kennisbank: betalingen via automatische incasso.

Facturen verrekenen

In sommige gevallen kun je openstaande facturen met elkaar verrekenen. Dit is alleen aan de orde wanneer de ontvanger van de factuur ook andere facturen van je organisatie heeft ontvangen met een negatief openstaand bedrag (de ontvanger krijgt in dat geval nog geld). Dit is vaak het geval voor creditfacturen.

Je kunt een factuur verrekenen met onderstaande stappen verrekenen met een andere factuur

  • Zoek de betreffende factuur op in Congressus Manager

  • Klik op 'Verwerk betaling'

  • Kies in de lijst met betaalmethodes voor de factuur waarmee je wil verrekenen

  • Klik op 'Opslaan'

De lijst met betaalmethodes bevat alleen openstaande facturen met dezelfde ontvanger (lid of organisatie).

Was dit een antwoord op uw vraag?