1. Algemeen

Onder het tabblad Tickets kun je verschillende ticket types aanmaken. Indien leden zich via de website moeten aanmelden (ook als het evenement gratis is) moet je een ticket aanmaken. 

Verschillende ticket types kun je voor van alles gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan Earlybird tickets voor de leden die ver van te voren kopen. Of indien je een meerdaags evenement organiseert kun je een ticket per dag verkopen. De mogelijkheden zijn eindeloos. 

Goed om te weten: per ticket type kun je de prijs bepalen en hoeveel tickets er beschikbaar zijn. 

2. Een ticket aanmaken

Om een ticket toe te voegen klik je op de knop "Ticket toevoegen". Je krijgt dan het volgende scherm:

1. Ticket

  • Evenement: hier staat de naam van het evenement
  • Ticket naam: geef dit type ticket een naam. Let op: leden kunnen de naam van het ticket zien. 

2. Beschikbaarheid

  • Beschikbaar vanaf: vanaf wanneer mag dit ticket beschikbaar gemaakt worden op de website. 
  • Beschikbaar tot: tot wanneer is dit type ticket beschikbaar? 
  • Annuleerbaar tot: mogen aanmeldingen weer geannuleerd worden? Zo ja, tot wanneer? Zo nee, laat het veld leeg om annuleren niet mogelijk te maken.
  • Beschikbaar voor: hiermee kun je dit tickettype alleen beschikbaar maken voor een gedeelte van je ledenadministratie. Alleen leden in de selectie van het geselecteerde filter zien dit ticket type op de website. 
  • Aantal tickets: hoeveel tickets van dit type ticket zijn er beschikbaar? Het totale aantal verkochte tickets (van dit type) aan leden, introducés en externen wordt beperkt tot dit aantal. Het kan dus zijn dat dit er minder zijn dan je bij Tabblad aanmelding hebt ingevuld. Indien je hier niets invult wordt het maximale aantal tickets verkocht dat bij tabblad Aanmelding is ingevuld. 
  • Wachtlijst: indien je dit aanzet worden de aanmeldingen die na het maximale aanmeldingen nog binnen komen, op de wachtlijst gezet. 

Zodra je dit hebt ingevuld klik je op de knop "volgende stap".

In de volgende stap ga je de prijs instellen en voor welk publiek dit ticket type beschikbaar is. Je ziet het volgende scherm:

Bovenaan toont Congressus informatie die je al hebt ingevuld. Daaronder kun je bepalen wie het ticket kunnen kopen, wat ze ervoor moeten betalen en hoeveel er beschikbaar zijn. 

1. Publiek
Je kunt instellingen invoeren voor drie publiek soorten: leden, introducés en externen. Introducés kunnen alleen door leden meegenomen worden.

2. Beschikbaar
Zet een vinkje achter de publiek soorten die tickets van dit ticket type mogen kopen.

3. Prijs per ticket
Hier vul je in wat de kosten voor het ticket zijn. Dit kan per publiek; op die manier kun je het ticket bijvoorbeeld goedkoper maken voor leden. Als je deze velden leeg laat is deelname aan het evenement gratis. 

Je kunt de prijs van een evenement aanpassen. Ook als de inschrijving van het evenement al is geopend en er al leden zijn die zich hebben aangemeld voor het evenement. Echter, alleen nieuwe deelnemers krijgen dan de nieuwe prijs. De prijs van de al aangemelde leden blijft de oude prijs. Deze leden zijn namelijk met de oude prijs akkoord gegaan, het is dan niet zo netjes om de prijs te wijzigen.

4. Max. tickets per deelname
Een lid kan altijd maximaal 1 ledenticket kopen; een lid moet dus altijd zijn/haar eigen kaartje kopen. Indien zij niet-leden mee willen/mogen nemen kan dat via introducé of externen tickets. Bij introducés kun je instellen hoeveel introducé tickets een lid mag kopen. Deze tickets dienen direct gekocht te worden bij de aanschaf van het leden ticket. Bij Externen kun je aangeven hoeveel tickets een externe tegelijk mag kopen.

5. Tickets beschikbaar
Onder tickets beschikbaar kun je aangeven hoeveel van het totaal aantal tickets (30 in dit voorbeeld) beschikbaar zijn per publiek soort. Zo kun je de verhoudingen van te voren bepalen om bijvoorbeeld te voorkomen dat het hele evenement bestaat uit externen. Voorbeeld: Je hebt 30 tickets beschikbaar voor dit ticket type en stelt tickets beschikbaar als volgt in:

In dit geval kunnen maximaal 10 externen een ticket kopen. Indien er al 20 leden tickets en 10 introducé tickets zijn verkocht is het evenement uitverkocht en zijn er dus geen externen aanwezig op het evenement.

Indien 10 externen eerst een ticket kopen, zijn er dus nog maar 20 over voor leden en introducés. Er zullen dus altijd minimaal 10 tickets voor leden verkocht worden. 

Indien het niet uit maakt wie de tickets kopen kun je deze velden leeg laten. 

Vereiste informatie
Geef hier aan welke informatie vereist is voor de introducés:

  1. Geen extra informatie vereist; het lid krijgt een naamloos intro ticket
  2. Naam vereist; het lid krijgt een intro ticket op naam
  3. Naam en e-mailadres vereist: het lid krijgt een intro ticket op naam én we vragen het mailadres zodat je de introducé kunt mailen. 

Indien je tickets verkoopt aan externen vragen we altijd om naam én e-mailadres. 

Ga vervolgens naar de volgende stap. 

Hier krijg je nogmaals een overzicht en kun je nog aanvullende informatie toevoegen:

1. Formulier

Formulier: indien je gebruik maakt van Pakket Pro kun je een formulier toevoegen waarmee je de deelnemer extra informatie kunt vragen. Hiervoor dien je eerst een formulier aan te maken. In dit artikel laten we je zien hoe je een formulier maakt.
Formulier bewerkbaar:
indien je dit aanvinkt kan het lid later via de website het ingevulde formulier nog aanpassen. 

2. Opmerkingen
Opmerkingen deelnemer:
als je dit aanvinkt tonen we bij het aanmelden nog een regel waar de deelnemer opmerkingen kan achterlaten.
Beschrijving opmerkingen:
hier kun je de tekst bij het opmerkingen veld bepalen. Bijvoorbeeld: Allergieën?, Opmerkingen?, Vragen?, Laat een bericht achter etc. 

Sla het ticket type op. Nu heb je één ticket type aangemaakt. Meer ticket types verkopen? Voeg er net zo veel toe als je wil. Indien je er meer verkoopt die tegelijkertijd beschikbaar zijn voor hetzelfde publiek kunnen deelnemers zelf kiezen welk ticket zij willen kopen.

Tickets naar wens ingesteld? Ga dan verder naar het Tabblad Deelnemers.

Heeft u het antwoord gevonden?