Zodra leden zijn opgenomen in de ledenadministratie kun je ze uitnodigen voor het activeren van hun account. Het kan gebeuren dat een lid daarna niet kan inloggen op de website. Hieronder hebben we de meest voorkomende oorzaken op een rijtje gezet.  

Het account is al geactiveerd
Check altijd eerst of het account al is geactiveerd. Dit kun je bij ieder lid zien onder het tabblad 'Lidmaatschap'. Als het account nog niet is geactiveerd, kun je (opnieuw) een activatielink in een uitnodiging sturen. Is het account wel al geactiveerd? Dan heeft het lid de activatiecode al gebruikt. Dat betekent dat de drie stappen na het klikken op de activatielink (voorwaarden accepteren, gegevens checken, en wachtwoord aanmaken) zijn volbracht. Het gebeurt vaak dat leden deze stappen doorlopen en een tijdje later proberen om via dezelfde activatiecode opnieuw hun account te activeren. Dan krijgen ze de melding dat dit niet mogelijk is omdat de code al is gebruikt en het account dus al is geactiveerd. Kortom: het lid kan gewoon inloggen via de website met haar gebruikersnaam (lid ID of e-mailadres). Als hij of zij het wachtwoord niet meer weet, kan deze opnieuw worden ingesteld met 'Wachtwoord vergeten'. 

Het lid staat dubbel in de ledenadministratie
Het komt vaak voor dat leden hun gebruikersnaam vergeten en zich nog een keer registreren als (aspirant) lid. Dit is erg onhandig, omdat ze dan dubbel in de ledenadministratie komen te staan. Als een lid hierbij hetzelfde e-mailadres gebruikt en vervolgens probeert in te loggen dan weet Congressus niet welke van de twee accounts het is, en krijgt het lid een foutmelding. Vaak staat het 'verkeerde account' dan al onder verwijderd in de ledenadminstratie. We raden aan om het e-mailadres van dit account te veranderen naar een ander (test) mailadres, bijvoorbeeld test@example.com.

Het lid is gearchiveerd/verwijderd
Het kan gebeuren dat een lid wegens een verkeerde aanpassing onder gearchiveerde of verwijderde leden komt te staan. Leden onder deze lidstatussen hebben geen toegang (meer) tot het ingelogde deel van de website, dus krijgen de melding 'Je profiel is gearchiveerd/verwijderd'. Dit kun je oplossen door het de lidstatus van het lid aan te passen zodat het weer onder 'Huidige leden' komt te staan.

Heeft u het antwoord gevonden?