In Congressus kun je onder instellingen de verschillende lidstatussen beheren. Je kunt per lidstatus aangeven welke velden verplicht of niet verplicht zijn en getoond of niet getoond moeten worden. Zo kun je per lidstatus bepalen welke informatie relevant is om te tonen!

In dit artikel leggen we je alles uit aan de hand van 4 stappen:

  1. Opties - welke instellingen kun je maken?
  2. Congressus Manager velden
  3. Website velden
  4. Tips

Hierin maken we onderscheid tussen:

  1. Congressus Manager velden: de velden die te zien zijn door de gebruikers van je vereniging in de ledenadministratie in Congressus Manager. 
  2. Website velden: velden die op de website te zien zijn door leden en potentiële leden. Denk hier bij aan het formulier voor online lid worden en het profiel. 

1. Opties

Per veld kies je één van de gegeven mogelijkheden. Je kunt kiezen tussen de volgende opties:

  • Verborgen
    Kies je verborgen dan wordt het veld niet meer weergeven op deze locatie. 
  • Getoond
    Kies je getoond dan wordt het veld getoond op deze locatie. Het veld kun je echter niet aanpassen. 
  • Bewerkbaar
    Het veld wordt getoond en is bewerkbaar op deze locatie. 
  • Bewerkbaar + Vereist
    Het veld is bewerkbaar en verplicht om in te vullen op deze locatie. Het is niet toegestaan om dit veld leeg te laten. 

2. Congressus Manager velden

We beginnen met het instellen van de velden die je in Congressus Manager terug zult vinden. Je kunt hier de instellingen voor alle velden onder "Lid toevoegen" en "Lid bewerken" aanpassen. 

Wat betekend dit precies?
Stel: het is voor jouw vereniging niet relevant om een vast telefoonnummer op te slaan. Dan kies je in het dropdown menu bij de kolommen lid toevoegen en lid bewerken "Verborgen". Het veld met het vaste telefoonnummer wordt dan niet meer getoond als je een lid toevoegt of bewerkt. Zo kun je alleen de relevante velden tonen in de ledenadministratie. 

Voor de aanpassing:

Na de aanpassing:

Nog een voorbeeld?
Stel: Bij het toevoegen van een lid is het belangrijk dat het bankrekeningnummer wordt ingevuld. Het lid moet namelijk contributie betalen. In dat geval maak je bij de alle actieve lidstatussen het veld bankrekening onder de kolom lid toevoegen "Bewerkbaar + Vereist". 

Echter als iemand lid af wordt dan is het rekeningnummer niet meer relevant. We gaan dan toch niet meer incasseren. Dan kun je er voor kiezen om het veld niet te tonen in de ledenadministratie. Kies je bij "lid bewerken" bij het veld Bankrekeningnummer "Verborgen".

3. Website velden

Hier kun je de velden instellen die te zien door leden en potentiële leden zijn onder:

  • Online lid worden: het formulier waarmee iemand zich kan aanmelden voor de vereniging. 

Voorbeeld "Online lid worden" pagina.

  • Profiel activeren: de velden die je laat zien als een lid een profiel aanmaakt op de website zodat hij of zij in het ingelogde gedeelte kan komen. 

Voorbeeld "Account activeren" pagina.

  • Profiel bewerken: de velden in het profiel die een lid kan zien of/en aanpassen als hij of zij is ingelogd. 

Voorbeeld "Profiel" pagina.

  • Almanak: de velden die je laat zien in de almanak. De plek waar leden andere leden kunnen opzoeken. 

Voorbeeld "Almanak" pagina.


Op de pagina velden website kun je bepalen welke velden op bovenstaande pagina's getoond moeten worden en of deze bewerkbaar zijn. In de Almanak kunnen gegevens niet aangepast worden dus daar kun je alleen kiezen tussen "Verborgen" of "Getoond".

4. Tips!

  1. Stel één lidstatus helemaal goed in en kopieer de instellingen voor de lidstatussen die hetzelfde fungeren. Dit kun je doen in het tabblad algemeen bij de lidstatus. 
  2. Stel het voor elke lidstatus in. Anders maak je gebruik van de standaard instellingen. 
  3. Controleer je aanpassingen door een test lid aan te maken. Pas de lidstatus even aan zodat je kunt bekijken wat een lid met die status ziet. Zo voorkom je fouten!
Heeft u het antwoord gevonden?