1. Maak eerst verkopen aan of kijk of er wel verkopen zijn die je kunt gaan incasseren. 

2. Ga naar Automatische incasso.

3. Klik op de knop "Automatische incasso toevoegen". Deze knop staat rechtsboven.

4. Geef je incassobestand een naam. Let op: deze naam wordt ook weergeven op het bankafschrift van het lid!

5. Kies een datum van uitvoering. Laat je het veld leeg? Dan wordt de incasso zo snel mogelijk uitgevoerd na het indienen bij de bank.

6. Eventueel kun je nog een tekstje achterlaten in het veld memo zodat jij of je op volger dit later kan terug lezen.

7. Klik op de knop "Volgende stap".

8. Je krijgt nu een overzicht met alle verkopen die je via automatische incasso kunt innen. Staan hier geen mogelijkheden? Dan hebben je leden mogelijk geen automatische incasso machtiging afgegeven of je hebt deze niet toegevoegd aan de profielen van je leden. Lees hier hoe je dat kunt controleren.

9. Selecteer de producten en bijbehorende betalingen die je wilt gaan incasseren.

10. Onder batch type kun je nog een selectie maken. Als je geen selectie maakt dan neemt Congressus gewoon alle geselecteerde betalingen mee in de batch.

11. Klik op de knop "Volgende stap".

12. Je krijgt nu een overzicht van alle betalingen die in de batch zijn opgenomen.

13. Controleer nog even of je geen gekke dingen ziet. Je kunt nu middels het vinkje voor de referentie nog een betaling uitsluiten.

14. Ben je tevreden? Klik op de knop "Volgende stap".

15. Klik op Opslaan.

16. Download rechtsboven het bestand door op exporteren te klikken. LET OP: Dit bestand moet je nu nog indienen bij de bank!

17. Je kunt in dit overzicht ook rechtsboven alle leden die in deze batch zitten mailen. Zo stel je ze snel op de hoogte van de aankomende afschrijvingen. 

18. Onder het tabblad producten in dit overzicht kun je zien welke producten er allemaal in deze batch zijn opgenomen en hoeveel daarvan betaald, gestorneerd of nog in uitvoering staat. LET OP: je moet zelf aangeven of een betaling gestorneerd of voltooid is. Wij pakken storno's niet automatisch op, dus als leden storneren komt dat niet automatisch in het systeem te staan.

19. Onder betalingen kun je aangeven of een betaling voltooid of gestorneerd is. Je krijgt van de bank een bestand terug waarin staat welke gelukt dan wel gestorneerd zijn. 

20. Middels het vinkje voor "Naam" kun je in 1 keer alle leden selecteren. 

21. Onderaan de pagina kun je de geselecteerde items wijzingen in voltooid.

22. Vervolgens kun je eventuele gestorneerde betalingen nog met de hand wijzigen. Hiervoor kies je "afgekeurd". Het lid ziet dan netjes in zijn of haar profiel dat het bedrag nog niet betaald is en Congressus maakt het mogelijk om de gestorneerde bedragen bij een volgende batch mee te nemen. 

Heeft u het antwoord gevonden?